یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱

دبیرکل نهاد در پیامی به مناسبت روز عصای سفید تأکید کرد؛

توجه به گروه‌های خاص برای تعمیق «عمومی» بودن کتابخانه

کتابخانه مرکزی خرم آباد
بخش نابینایان کتابخانه مرکزی خرم‌آباد

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پیامی به مناسبت روز عصای سفید، هدف از ارائه خدمات به گروه های خاص را تعمیق صفت «عمومی» بودن کتابخانه و گسترده تر شدن چتر آن برای دربرگیری همه قشرها و گروه های جامعه عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد به مناسبت روز عصای سفید پیامی که منتشر کرد که متن آن در ادامه آمده است:

نگاه کلان لازمه مدیریت یک سازمان با گستره خدمات ملی و مخاطب میلیونی است، اما این نگاه کل‌نگر، در صورت اکتفا به آمار، می‌تواند دچار آفت عدم توجه به جزئیات شود. این موضوع زمانی حساسیت بیشتری پیدا می‌کند که ذی‌نفع و مخاطب شما «انسان» باشد. نگاه عددی به افراد در قالب آمار می‌تواند مدیر را از توجه به گروه‌های خاص و خاموش جامعه دچار غفلت کند.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در چند سال گذشته کوشیده است علاوه بر تلاش برای گسترش شبکه کتابخانه‌های عمومی (با دو راهبرد کتابخانه‌های مرکزی و کتابخانه‌های سیار) و تعریف و توسعه خدمات جدید برای تبدیل کتابخانه عمومی به «مرکز فرهنگی-اجتماعی محلی»، ارائه خدمات به گروه‌های خاص را از یاد نبرد؛ راه‌اندازی ۳۱ بخش ناشنوایان، ۶۴ بخش نابینایان، ۴ مرکز تولید کتاب بریل و کارگروه‌های تخصصی بخشی از این اقدامات برای تعمیق صفت «عمومی» بودن کتابخانه و گسترده‌تر شدن چتر آن برای دربرگیری همه قشرها و گروه‌های جامعه بوده است.

هفته جهانی ناشنوایان (که از آن گذشتیم)، روز عصای سفید (که مصادف با امروز است) و مناسبت‌های مشابه فرصتی برای بررسی اقدامات گذشته و نگاه به مسیر پیش رو است. ضمن ادای احترام به هم‌وطنان نابینا، ناشنوا و همه گروه‌های خاص، از این مناسبت استفاده می‌کنم و به تک‌تک همکاران عزیز کتابدار نابینا، کم‌بینا و شاغل در کتابخانه‌های عمومی خداقوت گفته و از تلاش‌های خالصانه و مستمر شما عزیزان، که منشأ خدمات مؤثر برای گروه‌های خاص در جامعه هستید، قدردانی می‌کنم. بی‌شک حضور شما در نهاد و فعالیت در کتابخانه‌های عمومی، جنس تعریف و ارائه خدمات را متمایز می‌کند.

سیاست جدی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تقویت و توسعه سطوح دسترسی گروه‌های خاص جامعه، از جمله نابینایان و ناشنوایان، به خدمات است. امیدوارم با توانمندی کتابداران دغدغه‌مند و آموزش‌دیده و برنامه‌ریزی‌های انجام شده شاهد نقش‌آفرینی بیشتر کتابخانه‌های عمومی در این حوزه باشیم؛ ان‌شاءالله.

مهدی رمضانی
دبیرکل

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 1 =